Maandpauze, hel of een mooie nieuwe levensfase?

Maandpauze, ofwel de menopauze. Steeds vaker is er in de media aandacht voor en worden er boeken uitgebracht over dit onderwerp. Sommige serieus, andere luchtiger. Het lijkt niet langer een taboe, maar juist steeds beter bespreekbaar. Fijn!

Als ik de woorden ‘overgang’ en ‘vrouw’ google, zie ik vooral veel tips hoe je klachten kunt bestrijden met homeopatische middelen of hormoontherapie.

De gedachten over de overgang zijn veelal ‘zwaar’ en ‘heftig’. Iets waar je als vrouw niet aan wilt denken. Gevoelens als jezelf kwijt zijn, jezelf niet meer herkennen, niet sexy en oud zijn overheersen.

Waar je misschien minder bij stilstaat, is dat als je eenmaal de menopauze hebt bereikt (de periode na een jaar geen menstruatie te hebben gehad) er nog steeds klachten aanwezig kunnen zijn die voortvloeien uit het simpele feit dat er geen aanmaak meer is van de vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron vanuit de eierstokken.

Het is daarom en vanwege het feit dat de overgang tussen de vijf en tien jaar kan duren dat het de moeite waard is hier a) op een andere manier naar te leren kijken en b) het lichaam te ondersteunen bij deze hormoonschommelingen, zodat de klachten tot een minimum beperkt blijven.

Laten we eens kijken hoe we deze belangrijke fase in een vrouwenleven positief kunnen benaderen en waarin we na de overgang, de menopauze, energie en plezier kunnen halen!

Maar eerst:

Wat is de overgang?

De meeste vrouwen merken de eerste symptomen in een verandering van de cyclus. De menstruatie wordt korter en onregelmatiger. Dit wordt veroorzaakt door de hormoonschommelingen. Hierdoor ontstaan klachten als slechter slapen, vaginale droogheid, droge huid, pijn in spieren en botten en een andere vetverdeling op het lichaam (vrouwen krijgen een mannelijker vetopslag, meer op de buik).

De hormoonschommelingen ontstaan doordat er vanuit de eierstokken minder geslachtshormonen worden aangemaakt. Uiteindelijk stopt deze productie helemaal.

Op andere plekken in het lichaam worden deze hormonen nog wel aangemaakt (in de bijnieren), maar dat kan nooit de hoeveelheid die is afgenomen compenseren. Tijd voor een nieuwe balans!

Waarom positief benaderen?

  • Omdat deze periode wel vijf tot tien jaar kan duren. Dat is best een lange tijd om je niet fijn te voelen in je lijf toch?
  • Omdat de overgang plaatsvindt tussen het 45e en 55e levensjaar en vrouwen gemiddeld 80 jaar oud worden. Dit betekent dat we na de menopauze nog maar liefst 35 jaar leven in de menopauze heeft.
  • Omdat de overgang een feit is. Hoe groter de weerstand (stress), hoe meer de klachten verergeren. Het op een andere manier benaderen heeft dus een positieve uitwerking op het proces.

Hoe?

  • Door je te verdiepen in de vrouwelijke hormonen en kennis op te doen over waar deze hormonen verantwoordelijk voor zijn. Je ontvangt (hernieuwd) respect voor jouw hormonen in plaats van ze te zien als iets negatiefs wat bij ‘vrouw zijn’ hoort. Lees boeken zoals De Kracht van vrouwelijke hormonen van prof. dr. Sylvie Demers en vergroot hiermee je kennis over dit onderwerp. Kennis is macht en leidt tot meer begrip voor wat er met je lijf gebeurt.
  • Dit zijn de jaren waarin je al jouw opgebouwde kennis en ervaring voor jezelf neer kunt zetten. Er is nu vrijheid om jouw wijsheid en mildheid ten aanzien van jezelf en het leven voor jouw doeleinden te integreren.
  • Je hebt vaak meer (vrije) tijd. Geef aandacht aan wat je belangrijk vindt: familie, vrienden, (nieuwe) hobby’s. Leer een nieuwe taal of ga een lang weekend weg al dan niet met een workshop erbij. Laat je verrassen en doe nieuwe kennis en ervaringen op!

Welke direct toepasbare oplossingen zijn er?

Stressreductie. Het is bewezen dat stress klachten als nachtelijke transpiratie verergert. Daarnaast zorgt het stresshormoon cortisol voor een daling van het hormoon progesteron. Het hormoon dat toch al dalende is vanwege de overgang. Progesteron piekt na de eisprong. In de jaren voor de menopauze vindt er niet iedere maand een eisprong plaats en is er dus minder progesteron aanwezig.

Een gezond vetpercentage. In vet wordt het hormoon testosteron omgezet in oestrogeen. Het hormoon waar vaak een dominantie van aanwezig is of dreigt te ontstaan in de jaren voor de menopauze.

Verhogen en/ of op peil houden van het hormoon progesteron. Progesteron heeft een antioxiderende werking. Oxidatie zorgt voor een snelle veroudering en chronische ziektes. Het is dus belangrijk wanneer dit hormoon afneemt, je bewust(er) omgaat met je slaap (in verband met de aanmaak van melatonine, ons lichaamseigen anti-oxidatie hormoon) en extra vitamine C en E supplementeert.

Probeer zoveel mogelijk de verhouding oestrogeen/ progesteron te stabiliseren. Dit kan middels supplementen (waaronder MACA) en voeding. Blijf zo dicht mogelijk bij natuurlijke voeding.

Krachttraining om o.a. oestrogeendominantie tegen te gaan.

Een goede nachtrust. Tijdens de slaap regenereert het lichaam en hebben testosteron en het groeihormoon een piekmoment. Deze hormonen zijn o.a. Verantwoordelijk voor ontwikkeling van je spieren, afbraak van vet en verjongen van de huid.

Bio-identieke hormoontherapie.

Voor alles geldt:

Er talloze tips in omloop zijn over hoe je goed door de overgang kunt komen. Maar denk eraan:

  • Er gaat niets boven je eigen waarheid, intuïtie en wijsheid.
  • Laat je door specialisten adviseren over wat je wel en niet kunt doen doen.

Boekentip

Een fijn boek over deze veranderingen in de hormoonhuishouding van de vrouw is dat van Sylvie Demers, De kracht van vrouwelijke hormonen. Een positief verhaal over de vrouwelijke hormonen. Vb. dat deze hormonen ons bescherming bieden tegen hart- en vaatziekte ( 1 van de grootste doodsoorzaken!).

Geen blog meer missen? Like dan mijn facebookpagina