5 oorzaken van vermoeidheid waar je iets aan kunt doen!

We kennen het allemaal wel, moe zijn. En dan heb ik het niet over moe zijn na een fysieke inspanning of bij een griep.

Moe al direct bij het opstaan na een goede nachtrust te hebben gehad, de energie dip na de lunch en andere momenten op de dag waar geen aanwijsbare reden voor is. Jammer en niet nodig wanneer je dit weet:

Insulineresistentie

Bij insulineresistentie zijn de receptoren van de cellen onvoldoende gevoelig geraakt voor de insuline. Dit betekent dat de alvleesklier meer insuline aanmaakt bij inname van suikerrijke voeding dan nodig is om de bloedsuikerspiegel in het bloed op een gezond niveau te houden.

Dit heeft als gevolg een bloedsuikerdip ontstaat waardoor je je vermoeid voelt. Dit lossen we op door vervolgens wederom voeding te nemen met een hoog suikergehalte.

De oplossing is zowel eenvoudig als uitdagend; Schrap voeding met snelle koolhydraten en vervang deze door trage koolhydraten. Denk aan zilvervliesrijst in plaats van witte rijst en volkoren pasta in plaats van witte pasta en zoete aardappel in plaats van gewone aardappel.

Voedselintolerantie

Eet je iets wat jouw systeem niet goed kan verteren of waar het sensitief voor is? Wanneer dit gebeurt, wordt het immuunsysteem actief en dat kost jouw lichaam energie. Denk bij voedselintolerantie niet alleen aan voeding waarin gluten, suiker en zuivel aanwezig zijn, maar ook aan eieren, vis, sesamzaad, mosterd etc. Houd een eetdagboekje bij en onderzoek op deze manier op welke momenten jij je moe voelt en wat je gegeten hebt.

Onthoud hierbij ook dat het belangrijk om te weten dat de vertering al in de mond begint. Met aandacht eten en dus voldoende kauwen, voegt de juiste enzymen toe die er verantwoordelijk voor zijn een goede vertering in gang te zetten.

Slechte werking van de darmen

De dunne darm is verantwoordelijk voor de scheiding van afvalstoffen en de stoffen die je nodig hebt om goed te functioneren.

De darmwand heeft daartoe een beschermlaag en daarachter bevindt zich het immuunsysteem. Het is belangrijk om deze beschermlaag optimaal in vorm te houden. Ontstaat er hier een disbalans (door bv parasieten, stress, alcohol etc.) dan treedt het hier achter liggende immuunsysteem steeds opnieuw in werking. Zoals je eerder hebt gelezen, kost dit het lichaam veel energie en kunnen er symptomen van vermoeidheid ontstaan.

Teveel/ te hard trainen

Bewegen is gezond, houdt de spieren soepel en je energieniveau op peil. Maar teveel trainen en niet op de juiste manier of te lang, zorgt voor een verhoogd niveau van het stresshormoon cortisol. Cortisol is belangrijk wanneer wij in actie mogen komen, maar herstellen en de kans geven aan het lichaam te regenereren doen wij in rust.

Voor een goede gezondheid is de balans hiertussen belangrijk. Zijn we te vaak in de actiestand, dan geven we het lichaam onvoldoende de tijd om te herstellen en op te laden.

Dehydratatie

Vooral in de zomer, maar eigenlijk altijd belangrijk, drink genoeg water. Water is essentieel voor heel veel processen in het lichaam. De spijsvertering, maar ook de verwerking van afvalstoffen zijn processen waarbij vocht nodig is.

Is er onvoldoende vocht in het lichaam aanwezig? Dan kunnen er o.a. vermoeidheidsklachten ontstaan.

Koop voor jezelf een mooie fles en voeg aan het water basilicum, aardbeien, komkommer, gember of munt toe.