12 tips voor een gezonder en blijer leven

Zo aan het einde van het jaar maak ik altijd graag de balans op. Welke successen heb ik behaald, wat is er goed gegaan en wat niet? Wie zijn er in mijn leven gekomen en van wie heb ik afscheid genomen? Ik trek graag lering uit wat er allemaal gebeurd is.

2017 was een heel mooi jaar voor me! Ik ben goed gezond, mijn vriendschappen zijn waardevol voor me en ik ben in Weesp samen gaan wonen met mijn lieve man. In onze relatie kunnen we onszelf zijn en ondersteunen we elkaar bij wat we graag willen neerzetten in dit leven. Dankbaar ben ik voor zijn twee lieve kinderen die mijn leven verrijken.

Vooruitkijkend naar 2018 wil ik maar één ding: dit alles behouden, meer mooie herinneringen maken en gezond en ontspannen mijn leven blijven leven!

Graag deel ik hier mijn 12 leefregels voor een gezond en ontspannen blij leven met je:

1.
Met stip op nummer één. Een gezond leven begint met een gezonde slaap. Ideaal is gemiddeld 8 uur in diepe rust zonder onderbrekingen. Heb je problemen met inslapen en al van alles geprobeerd? Wie weet kan ik je helpen. Laten we een afspraak maken om eens te bekijken of er specifieke oorzaken in jouw leven zijn waardoor het niet lukt.

2.
Kies om je heen mensen die positief in het leven staan. Die je inspireren en die zonder oordeel en eisen in jullie vriendschap staan. Met wie heb je dagelijks contact en wat brengen zij jou? Durf een keuze te maken en afscheid te nemen van wie je te veel energie kost.

3.
Zoek regelmatig de stilte op. In de natuur, bos, strand, duinen. In je eentje. Naast alle drukte is het belangrijk om af en toe de tijd te nemen en bij jezelf in te checken. Stil te staan bij wat er is. Ben je nog steeds gelukkig met wat je doet of wil je iets veranderen? De antwoorden vind je in jezelf, vanuit de stilte.

4.
Doe werk dat je leuk vindt. Een open deur misschien, maar we zijn er toch zo’n 32 tot 40 uur per week mee aan de gang. Belangrijk dus dat je er energie uit haalt en het doet in een fijne omgeving met mensen die je vertrouwt!

Geen idee wat je anders wilt? Misschien kunnen we samen eens kijken naar jouw kwaliteiten. Wat maakt jou blij en uniek en hoe kun je dat vertalen naar je werk

5.
Stel jezelf iedere dag de vraag:

Hoe voel ik me en waar heb ik vandaag behoefte aan? Integreer deze behoefte vervolgens in jouw dagprogramma.

6.
Zeg vaker nee. Reageer niet direct met een ja als iemand iets aan je vraagt en trek zeker geen werk uit iemands handen. Meer vrije uurtjes voor ‘niets’ doen hebben zich bewezen. Om verbinding te houden met ons creatieve brein dienen we ontspannen te zijn. Van daaruit ontstaan de mooiste dingen.

7.
Verwen jezelf op de goede (en gezonde) manier. Heb je na een dag hard werken eindelijk die rotklus geklaard of je grenzen aangegeven bij je manager, loop dan bij de biologische winkel binnen en geef iets meer geld uit voor een reep rauwe chocolade of een biowijntje. Koop je favoriete tijdschrift, installeer jezelf op de bank, geniet en ga op tijd naar bed 😉

8.
Noteer aan het einde van je dag waar je dankbaar voor bent. Voor iets wat je hebt gedaan, voor iemand die je hebt ontmoet of de hulp die je ontvangen hebt bij een lastige klus.

Je zult merken dat dankbaarheid voelen je blij maakt!

9.
Zorg goed voor je darmen. Het hormoon serotonine (het gelukshormoon en tevens verantwoordelijk voor het ‘hongergevoel’) wordt voor 90% in de darmen gemaakt. Kort uitgelegd: met onvoldoende functionerende darmen ben je minder goed in staat de benodigde en essentiële vitaminen en mineralen uit je voeding te halen waardoor tekorten ontstaan. Daardoor krijg je een minder goed gevoel over jezelf, ben je al moe bij het opstaan en help je jezelf de dag door met snelle en verkeerde suikers en vetten. Dat kan zelfs leiden tot depressie en angstgevoelens.

10.
Heb je een huisdier? Mooi! Neem de tijd en ga fijn samen op de bank knuffelen. Laat je niet afleiden, maar wees er echt in het contact. Je lichaam maakt dan het hormoon oxytocine aan, dat je onder meer weerbaarder maakt tegen stress en je weerstand vergroot.

11.
Dans! Alleen thuis op ‘foute’ muziek 🙂 Op Spotify vind je speciale lijsten. Ook superfijn: kies je eigen foute nummer en laat het idee dat het er goed en leuk uit moet zien helemaal los. Je zult merken dat je jezelf zo naar een hogere frequentie danst!

12.
Doe aan yoga en mediteer. Volle agenda? Geen excuus, het kan altijd. Op volle dagen mediteer ik bijvoorbeeld terwijl ik in de trein zit en op het station sta te wachten.

Internet staat vol met yogafilmpjes, dus rol die mat s avonds fijn in je woonkamer uit. Nog niet zoveel ervaring? Word lid van een goede yogaschool op loopafstand van je huis of werk en plan op zondagavond tenminste één les in de komende week in.

Behoefte aan meer informatie over hoe een gezonder en blijer leven te creëren? Boek dan nu via het contactformulier een kennismakingsgesprek met me in. Type in het bericht GEZOND2018, dan ontvang je na afloop bij aanschaf van één van mijn diensten 25% korting.

Ik wens je een mooi 2018 toe!

Geen blog meer missen? Like dan mijn facebookpagina